Blokfluitlessen

Als blokfluitist is Paul Weeren werkzaam als pedagoog en als uitvoerend musicus. In zijn werk als pedagoog streeft hij voornamelijk naar een zo evenwichtig mogelijke ontwikkeling van de leerling vanuit de klankbeleving en speelt zo veel mogelijk in op de individualiteit van elke leerling met de blokfluit. Hij baseert zich hierbij op totaalconcepten, zoals onder andere te vinden bij Dalcroze, in NLP, bij Mosche Feldenkrais en bij F.M. Alexander (Alexandertechniek).

Vooral verdiepte hij zich grondig in de werking van het ademhalingsapparaat. Kenmerkend voor de aanpak van de ademtechniek is het uitgaan van het leren observeren van de natuurlijke ademhaling. Vanuit deze observaties en vanuit de uitademing (=toonvorming) wordt de ademhaling bij het blokfluitspel verder ontwikkeld.

Het belang van goede instrumenten

Muziek maken is kunst; jezelf uiten door middel van in dit geval de blokfluit. Als het instrument waarmee je je wilt uitdrukken niet voldoende respons geeft, is dat een redelijk frustrerende ervaring. Eveneens is het voor de ontwikkeling van het gehoor van de leerling cruciaal dat het instrument zuiver is en over voldoende expressieve mogelijkheden beschikt. Bovendien moet de klank van de blokfluit de leerling inspireren. Het mag duidelijk zijn, dat dit niet mogelijk is met slechte instrumenten. Het is dan ook aan te raden meteen aan het begin te investeren in een goede blokfluit. Voor jonge leerlingen (vanaf ca. 7 jaar) is dat een sopraanblokfluit, voor oudere leerlingen meestal een altblokfluit.

Zomaar een dure blokfluit kopen voor een beginner is ook geen goed idee. Als een blokfluit over heel veel mogelijkheden beschikt is die in de regel niet zo geschikt voor beginners. Vaak is hun manier van blazen nog niet verfijnd genoeg om met een dergelijk instrument om te kunnen gaan. Het is dan ook raadzaam om in overleg met de docent een blokfluit te kopen die past bij de leerling. Tijdens een kennismakend gesprek kan dit zeker aan de orde komen.